آپدیت های الگوریتم گوگل

آپدیت بیگ ددی گوگل: تغییرات بزرگ در زیرساخت‌های گوگل و SERP

بیگ ددی گوگل یک به روز رسانی زیرساخت بزرگ بود که در دسامبر 2005 شروع به کار کرد و تاثیر زیادی بر کیفیت کلی SERP ها داشت.

۰
(۰)

با رشد و توسعه گوگل در طول سال‌ها، آپدیت های  الگوریتم به‌صورت دوره‌ای معرفی شده‌اند. بسیاری از به روز رسانی ها توسط گوگل تایید نشده باقی می مانند، علیرغم اینکه بسیاری از متخصصان سئو شواهدی برای آنها پیدا کرده اند.

یکی از آپدیت‌های گوگل که با نام بیگ ددی شناخته می‌شود. در دسامبر ۲۰۰۵ توسط گوگل به طور آشکار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آپدیت Big Daddy به تدریج منتشر شد زیرا یک به‌روزرسانی زیرساخت بود. در آن زمان تأثیر زیادی بر کیفیت کلی صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) داشت. در مارس ۲۰۰۶ بود که به روز رسانی کامل شد.

تاریخچه بیگ ددی (Big Daddy)

از دسامبر ۲۰۰۵، مت کاتز، رئیس آن زمان تیم وب اسپم گوگل، به طور غیررسمی راه اندازی زیرساخت های جدید را اعلام کرده است. به جای اجرای زیرساخت کامل ، گوگل آن را روی دو سرور آزمایش کرد و آدرس آی پی آنها را به جوامع سئو اعلام کرد.

همانطور که متخصصان سئو از دیدن نحوه عملکرد سایت هایشان در دیتا سنتر جدید هیجان زده بودند، این وضعیت یک حلقه بازخورد برای گوگل ایجاد کرد که در آن اطلاعاتی را از چندین آزمایش کننده جمع آوری کردند که مایل بودند نظرات خود را در مورد به روز رسانی ها به اشتراک بگذارند.

در طول Pubcon ۲۰۰۵، یک ساعت پرسش و پاسخ در یکی از جلسات صبح وجود داشت. پس از این جلسه، کاتس و پیروانش که به شوخی از آنها به عنوان «کاتلت» یاد می‌شود، به جای ادامه دادن به جلسات دیگر، در اتاق ناهار پابکان ماندند و به پرسش‌های خود ادامه دادند و جلسه بعدی را نادیده گرفتند.

اینجاست که کاتس راه اندازی دو دیتا سنتر جدید را اعلام کرد که از این آی پی ها استفاده می کنند: ۶۶.۲۴۹.۹۳.۱۰۴ و ۶۴.۲۳۳.۱۷۹.۱۰۴ که زیرساخت جدید را اجرا می کنند.

مت کاتز (به رنگ آبی) و سایر شرکت کنندگان
مت کاتز (به رنگ آبی) و سایر شرکت کنندگان در Pubcon که برای گوش دادن به اطلاعیه های کاتز در مورد دیتا سنتر جدید Big Daddy از جلسات صرف نظر کردند.

در طول این بحث غیررسمی در اتاق ناهار، کاتز همچنین از گروه پیشنهاداتی در مورد نامگذاری این دیتا سنتر جدید خواست. در گذشته، بسیاری از آپدیت های الگوریتم بر اساس افرادی که برای اولین بار آن را گزارش کردند، نام‌گذاری می‌شدند.

مردی به نام جف ام نام «Big Daddy» را پیشنهاد کرد که لقبی بود که فرزندانش به او داده بودند. کاتز از این نام خوشش آمد و تصمیم گرفت که آپدیت جدید او با نام Big Daddy شناخته شود.

همراه با بازخورد مداوم جامعه سئو، به‌روزرسانی Big Daddy در دیتا سنتر بیشتری منتشر شد. سپس، در ۲۹ مارس ۲۰۰۶، تمام دیتا سنتر های  قدیمی خاموش شدند.

Big Daddy وقتی منتشر شد، شکایت های کمی ایجاد کرد

با انتشار فرم بازخورد گوگل برای Big Daddy، متخصصان سئو بازخورد اولیه خود را در مورد کیفیت SERP ها ارائه کردند. این فرم بازخورد و ابزار حذف URL، پیش سازهای ابزار گوگل وبمستر بودند که در نهایت به گوگل سرچ کنسول تبدیل شدند.

بر اساس این فرم بازخورد، Cutts اعلام کرد که کمترین شکایت وجود دارد و متخصصین سئو در کل راضی هستند.

حتی چند متخصص معتبر سئو – یعنی تاد فریسن و گرگ بوزر – وجود داشتند که (در ژانویه ۲۰۰۶ در WebmasterRadio.fm) گفتند که وقتی Big Daddy در حال انتشار بود، از نتایج لذت بردند. در این مصاحبه، آنها اشاره کردند که تنها شکایات عمدتاً به دلیل مسائل دیگری بود که به Big Daddy مرتبط نبودند و به‌طور نادرست به عنوان بخشی از به‌روزرسانی Big Daddy شناسایی شدند.

همه آنچه گفته شد، به ندرت پیش می‌آید که هر آپدیت گوگل باعث ایجاد سروصدا نشود.

 اشتباه به عنوان به آپدیت Big Daddy شناخته شده است

مکمل ایندکس (Index)

از آنجایی که به روز رسانی Big Daddy در حال انجام بود، ایندکس تکمیلی نیز اجرا شد. همانطور که از نام آن نشان داده شده است، مکمل شاخص اصلی ایندکس گوگل است.

هنگامی که گوگل در سال ۲۰۰۳ فهرست تکمیلی را اعلام کرد، آن را به عنوان چیزی که برای تجربه کاربر مثبت خواهد بود ارائه شد. اگر کاربر نتواند آنچه را که در فهرست اصلی نیاز دارد پیدا کند، ممکن است بتواند آن را در فهرست تکمیلی که نتایج کمتری فیلتر شده بود، پیدا کند.

با این حال، این شاخص تکمیلی نتایج را پس از نتایج شاخص اصلی نمایش داد. اغلب کاربران حتی ممکن است برای دیدن نتایج فهرست تکمیلی به انتهای نتایج شاخص اصلی نرسند. بنابراین، زمانی که سئوکاران شروع به پایان یافتن صفحات وب آنها در فهرست تکمیلی کردند، این شاخص توسط سئوکاران، منفی مشاهده شد.

دلایل اصلی قرار گرفتن در فهرست تکمیلی اغلب به مسائل محتوای تکراری یا وجود صفحات درگاه مربوط می شد. اگرچه اصطلاح “محتوای نازک” در آن زمان استفاده نمی شد، صفحات دسته بندی، صفحات برچسب وبلاگ توسط کاتز به عنوان صفحاتی که توسط سئو کارها که به نظر می رسید تحت تاثیر به روز رسانی های Big Daddy به او گزارش شده بودند، ذکر شد.

تمرکز Big Daddy بهبود کیفیت نتایج جستجو و تفاوت شاخص اصلی با شاخص مکمل نیز بهبود کیفیت نتایج موتورهای جستجو بود. با این حال، کاتز اعتقاد خود را حفظ کرد که سایت هایی که تحت تأثیر ایندکس مکمل قرار می گیرند ممکن است تحت تأثیر به روز رسانی Big Daddy قرار نگیرند، زیرا آنها دو به روز رسانی مستقل هستند.

این برچسب فهرست تکمیلی از سال ۲۰۰۷ در نتایج جستجو نمایش داده نشده است. با این حال، این لزوماً به این معنی نیست که فهرست تکمیلی دیگر وجود ندارد. حتی اگر این برچسب متوقف شده بود، چیزی مشابه همچنان استفاده می شد و “نتایج حذف شده” نامگذاری شد.

با وجود این اظهارات منتشر شده توسط Cutts در اوایل سال ۲۰۰۶، بسیاری از مکالمات در انجمن WebmasterWorld در موضوعات متعدد همچنان در مورد فهرست تکمیلی و آپدیت های Big Daddy به گونه ای بحث می کردند که گویی مترادف هستند.

گوگل سندباکس

سندباکس گوگل یک فیلتر تایید نشده (به احتمال زیاد افسانه ای) است که برای وب سایت های جدیدتر اعمال می شود که حتی اگر مملو از محتوای عالی، پیوندهای خوب و بدون مشکل فنی باشند، از رتبه بندی خوب آنها جلوگیری می کند.

وب‌سایت‌هایی که تحت تأثیر «اثر سندباکس» قرار گرفتند با داشتن نام‌های دامنه بسیار جدید و شیوه‌های غیرطبیعی لینک‌سازی مرتبط بودند. ظاهراً فیلتر پس از چندین هفته یا ماه رشد سایت برداشته شده است.

بسیاری بر این باور بودند که این به‌روزرسانی متخصصان سئو را از خرید لینک‌ها برای کسب مزایای رتبه‌بندی منصرف می‌کند. از آنجایی که خریداران لینک چندین لینک را اضافه می کنند، در دیدن مزایای آن تاخیر وجود دارد، هزینه تاخیر سندباکس را هدر می دهند.

کاتز به طور خاص به برخی از مسائل مربوط به سئو اشاره کرد که باعث کاهش رتبه سایت ها هنگام انتشار به روز رسانی Big Daddy شد. این موارد شامل اعتماد کم به لینک های ورودی یا خروجی آن سایت است. نمونه هایی که ممکن است باعث این امر شوند عبارتند از پیوندهای متقابل بیش از حد، پیوند دادن به محله های اسپم در وب، یا خرید/فروش لینک.

هر دو عامل ارتباطی با پیوندها دارند، با این حال، آنها هنوز دو چیز متفاوت هستند.

برخی از متخصصان سئو معتقد بودند که تحت تأثیر آپدیت Big Daddy قرار گرفته‌اند و ادعا می‌کنند که لینک های  خوب آنها به اشتباه به عنوان لینک های بد شناسایی شده است. در برخی موارد، متخصصان سئو فکر می کردند که تحت تاثیر منفی Big Daddy قرار گرفته اند، در حالی که آنها واقعاً یک سایت جدید بودند.

رقص گوگل (Google Dance)

Google Dance اصطلاحی بود که برای نتایج جستجو که دائماً در نوسان هستند به کار می رفت. این نوسان تقریباً هر ماه اتفاق می افتاد و چند روز ادامه داشت.

این روش گوگل برای به‌روزرسانی دیتابیس وب‌سایت‌ها و داده‌های آن‌ها در زمان واقعی بدون نیاز به بسته شدن بود.

“رقص” نتایج جستجو بخشی از انتشار داده ها از یک دیتاسنتر به دیتاسنتر دیگر بود. در طول این سال ها، متخصصان سئو نتایج جستجوی مختلف گوگل را با مراجعه مستقیم به آدرس های آیپی مختلف بررسی می کنند.

زمانی که Big Daddy ظاهر شد، Google Dance دیگر وجود نداشت. نوسانات گاه به گاه در رتبه‌بندی‌ها حتی تا به امروز وجود دارد، اما دیگر به دلیل انتشار تدریجی داده‌های به‌روز شده در دیتاسنتر متعدد نیست. بیشتر تابع عوامل مختلفی مانند شخصی سازی، موقعیت جغرافیایی و غیره است.

وقتی Big Daddy در دسامبر ۲۰۰۵ اعلام شد که از ژانویه ۲۰۰۶ تا مارس ۲۰۰۶ عرضه می شود، به آرامی از یک دیتاسنتر به دیتاسنتر دیگر منتشر شد. کسانی که از انتشار به‌روزرسانی Big Daddy بی‌اطلاع بودند، تصور می‌کردند که نتیجه Google Dance را می‌بینند.

برخلاف نتایج تکمیلی و جعبه شنی، Google Dance یک به‌روزرسانی Big Daddy نیست که به اشتباه شناسایی شده باشد. برعکس بود به‌روزرسانی Big Daddy به اشتباه به عنوان انتشار داده‌های Google Dance شناخته شد.

هدف آپدیت بیگ ددی چه بود؟

جدا از اعلامیه مبهم که به‌روزرسانی Big Daddy را به‌عنوان یک به‌روزرسانی زیرساخت طبقه‌بندی می‌کرد، گوگل توضیح بیشتری در مورد این به‌روزرسانی نداد.

Cutts ادعا می کند که این زیرساخت به بهبود کیفیت نتایج جستجو کمک می کند. حتی آن بیانیه نیز مبهم است. اما چند چیز که کاتز در طول عرضه Big Daddy در مورد آنها فیدبک میگرفت عبارتند از:

  1. کنونیکال URL
  2. Inurl: اپراتور جستجو (Search Operator)
  3. تغییر مسیرهای ۳۰۲ و ۳۰۱

از بین تمام فیدبکهایی که Cutts در مورد به‌روزرسانی Big Daddy دریافت کرد، او فقط تأیید کرده است که تغییرات در چند مورد نتیجه آپدیت Big Daddy بوده است. اینها شامل لینک هایی هستند که برای لینک های ورودی و خروجی قابل اعتماد نیستند، علل لینک بیلدینگ بیش از حد، لینک محله های اسپم، و تشخیص الگوریتمی بک لینک های پولی.

به‌روزرسانی Big Daddy احتمالاً بیش از این پیوندهای با کیفیت پایین بود، اما اینها تنها عواملی هستند که Cutts یا هر کسی از Google درباره آنها بازخورد داده است. هیچ تغییر قابل مشاهده قابل توجهی توسط اکثریت جامعه سئو گزارش نشده است، و اگر تا به حال در مورد برخی از تأثیرات منفی به صورت آنلاین بحث شده باشد، اغلب به هیچ وجه مربوط به Big Daddy نبوده است.

منابع اصلی اطلاعات بیشتر درباره Big Daddy

در طول هر به روز رسانی گوگل، تعدادی از وبلاگ نویسان سئو در مورد به روز رسانی صحبت می کنند و برخی به سادگی اظهاراتی را به عنوان واقعیت ارائه می دهند.

در آن زمان، برخی از افراد ادعا کردند که به‌روزرسانی Big Daddy مربوط به لینک‌های با کیفیت پایین است. برخی دیگر معتقد بودند که این کار برای عملکرد بهتر تگ‌های متعارف و تغییر مسیرهای ۳۰۲/۳۰۱ است. هنوز هیچ مدرک قابل توجهی وجود ندارد که نشان دهد به روز رسانی Big Daddy به طور خاص فقط در مورد این موارد بوده است.

تنها اطلاعیه‌هایی که توسط گوگل ارائه شد در مورد بهبود کیفیت نتایج جستجو و استفاده از آن به عنوان یک تغییر زیرساخت بود. تمام اطلاعات دیگر در قالب درخواست هایی از سوی Cutts برای آزمایش جامعه SEO آمده است.

هر چیزی که سئوکاران در مورد لینک دهی بد ادعا می کردند فقط از سایت هایی است که تحت تأثیر به روز رسانی قرار گرفته اند. با این حال، این تایید نمی کند که به روز رسانی Big Daddy تنها در مورد لینک های با کیفیت بد بوده است.

تمام منابع اطلاعاتی دیگر درباره به‌روزرسانی‌های Big Daddy از دو منبع اصلی تهیه شده است: وبلاگ شخصی کاتز با پست او در اینجا و اینجا، و مصاحبه مهمان کاتز در پادکست SEO Rockstars WebmasterRadio.fm، که سپس توسط فریسن و بوسر میزبانی شد (و هنوز هم می توانید اینجا گوش دهید).

متوسط امتیاز: ۰ / ۵. تعداد رای ها: ۰

اولین کسی باش که امتیاز میده

مشکل کجاست؟ 😖

نظرت برامون مهمه بنویس برامون

کمکمون کن پستامون بهتر شه 🥺

منبع
Search Engine Journal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا