گوگل فلوریدا: اولین به روز رسانی اصلی الگوریتم
تاثیر بهروزرسانی الگوریتم گوگل در سال 2003 بر سئو و تأثیرات ماندگار آن بر این صنعت را مطالعه کنید
در اوایل دهه ۲۰۰۰، زمانی که گوگل یک به روز رسانی را اعلام کرد، معمولاً به معنای تغییر قابل توجهی در نتایج جستجو بود.
به روز رسانی فلوریدا گوگل در سال ۲۰۰۳ بسیار مهم بود. در واقع، این اولین بهروزرسانی بزرگ الگوریتم گوگل در دههای بود که پر از بهروزرسانیهای عظیم بود.
این مقاله به این موضوع میپردازد که بهروزرسانی فلوریدا احتمالاً چه بود و چرا امروز هنوز اهمیت دارد.
گوگل فلوریدا: به روز رسانی که سئو را برای همیشه تغییر داد
به روز رسانی فلوریدا گوگل در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۳، درست قبل از فصل خرید کریسمس اتقاق افتاد.
فلوریدا بلافاصله به عنوان تغییری در نحوه محاسبه لینک ها در گوگل تلقی شد.
بسیاری از سایت های بی گناه و غیر اسپم رتبه بندی خود را از دست دادند. این سایتهای بیگناهی که رتبهبندیشان را از دست دادهاند، بهعنوان «مطالب مثبت نادرست» برچسبگذاری شدند.
متأسفانه، این موارد مثبت نادرست بسیاری از خرده فروشان کوچک و شرکت های افیلیت را یک شبه از کار انداختند.
این واکنش به قدری عظیم بود که گوگل قول داد سعی کند تا قبل از تعطیلات هرگز به روز رسانی قابل توجهی را ارائه نکند. (گوگل این وعده غیررسمی را تا سال ۲۰۱۱ حفظ کرد، زمانی که آنها در نوامبر و دسامبر تعداد زیادی به روز رسانی پنگوئن را ارائه کردند.)
زمانی در ژانویه یا فوریه بود که رتبهبندی شروع به تثبیت کرد و گوگل از طریق موارد مثبت کاذب مرتب شد.
ما مطمئن نیستم که گوگل قبل از انتشار فلوریدا چقدر آزمون و خطا کرده، اما چیزیی که مسلمه اینه که سایت های بسیاری متضرر شدن.
بهروزرسانی فلوریدا گوگل چه بود؟
در آن زمان تئوری های زیادی در مورد کاری که گوگل انجام می داد وجود داشت.
برخی از افراد برجسته (کلاه سیاه در آن زمان) سئو گمان میکردند که گوگل از OCR(یک تکنولوژی که متن ها در عکس ها تشخصی میدهد) برای شناسایی دکمه «خرید» در سایتهای تجارت الکترونیک استفاده میکند تا آنها را از کوئری اطلاعاتی حذف کند.
اما تئوری غالب یک حس کلی بود که این بر لینک ها تأثیر می گذارد.
ما معتقدیم فلوریدا واقعا همین بود. این یک الگوریتم تحلیل لینک بود.
در آن زمان، هیچ کس، از جمله ما ایرانی ها، چیز زیادی در مورد نحوه عملکرد تحلیل پیوند نمی دانستیم.
گوگل سرنخ های الگوریتم را فاش می کند
ماریسا مایر در جلسهای درباره Googlebot Strategies در موتور جستجوی سن خوزه فاش کرد که گوگل لینکهای صفحات نامربوط را کاهش داده است.
این مهم بود زیرا تا آن زمان یک لینک با رتبه بالای صفحه میتوانست به رتبهبندی سایت بدون توجه به موضوع کمک کند.
آیا به روز رسانی فلوریدا در مورد این بود؟
الگوریتم خاص پشت فلوریدا چه بود؟
به روز رسانی فلوریدا گوگل یک اختلال بزرگ بود.
بسیار بیشتر از یک کاهش ارزش ساده برای لینک های ربط. گوگل هرگز فاش نکرده است که فلوریدا چیست، اما به نظر من، کاندیدای آشکار تجزیه و تحلیل آماری است.
تجزیه و تحلیل آماری چیست؟
تجزیه و تحلیل آماری برای لینک ها فرآیندی است که بر روی یک نمودار ویژگی های یک صفحه وب یا وب سایت را نشان می دهد. میتوانید آماری را در مورد مواردی مانند میانگین تعداد لینکهای خروجی در هر صفحه وب، درصد پیوندهای خروجی که حاوی انکرتکست از کلمه کلیدی و غیره محاسبه کنید.
گوگل حداقل از سال ۲۰۰۱ در مورد ویژگی های آماری پیوندها تحقیق کرده است. مقاله Who Links to Who: Mining Linkage between Web Sites جزئیات بر روی مدل سازی ویژگی های آماری صفحات وب و وب سایت ها کار می کند. آنها همچنین متوجه شدند که چگونه به نظر می رسد برخی از ویژگی ها وجود اسپم را نشان می دهد.
یکی از نویسندگان این مطالعه کریشنا بهارات است که بعداً Google News را تأسیس کرد و مدیریت کرد. او یکی از نویسندگان الگوریتم معروف Hilltop و خالق الگوریتم LocalRank گوگل است.
تا ژوئن ۲۰۰۴، مایکروسافت مقاله تحقیقاتی معروفی را با عنوان Spam, Damn Spam, and Statistics (PDF) به صورت عمومی منتشر کرد.
این مقاله تحقیقاتی است که با صدای بلند بیان می کند که موتورهای جستجو به طور مخفیانه در حال توسعه هستند. این چشم انداز بالغ تجزیه و تحلیل آماری برای یافتن اسپم را نشان می دهد.
اگر هرگز این مقاله تحقیقاتی را نخوانده اید، شدیداً شما را به خواندن آن توصیه می کنم. این به شما ایده خوبی در مورد اینکه تجزیه و تحلیل آماری در رابطه با مبارزه با اسپم و سئو چیست به شما می دهد.
آیا فلوریدا بر اساس تجزیه و تحلیل لینک بود؟
جدول زمانی توسعه تحلیل لینک با جدول زمانی که فلوریدا در اواخر سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد، مطابقت دارد.
هفت ماه بعد مایکروسافت در حال انتشار مقالات تحقیقاتی در مورد آن بود.
گوگل حداقل از سال ۲۰۰۱ بر روی استخراج نمودار وب تحقیق کرده بود (و آن مقاله به تحقیقاتی اشاره می کند که قبل از سال ۲۰۰۱ منتشر شده بود).
منطقی است که فرض کنیم فلوریدا اولین تلاش گوگل برای استفاده از تجزیه و تحلیل آماری برای یافتن اسپم بود.
با این حال، این اولین کار پر از دست انداز بود، که فقط نشان می داد این الگوریتم چقدر جدید و مهم است.
تحلیل لینک امروز
تجزیه و تحلیل لینک نحوه صحبت ما در مورد سئو را تغییر داد. این عباراتی مانند “طبیعی به نظر رسیدن” را در رابطه با الگوهای پیوند ایجاد کرد.
حتی امروزه، صنعت سئو همچنان نگران “طبیعی به نظر رسیدن” است – و دلیل خوبی هم دارد.
این روزها مقالات تحقیقاتی زیادی وجود ندارد که بر تجزیه و تحلیل پیوند تمرکز کنند. ممکن است به این دلیل باشد که فناوری به طور کامل بالغ شده است.
امروزه تاکید بر یادگیری ماشینی در زمینههای درک مفاهیم، درک محتوا و شناسایی هدف کاربر است.
با این وجود، تجزیه و تحلیل لینک، چه بخشی از فلوریدا باشد، ممکن است بخشی از الگوریتم اصلی گوگل باشد. این یک راه آسان برای پیدا کردن اسپم آشکار و حذف آن است.
تغییراتی که فلوریدا در رابطه با نحوه برخورد ما با وظیفه سئو ایجاد کرد، هنوز بخشی از واژگان سئو است.
سخن پایانی
بهروزرسانی الگوریتمهای گوگل امری همیشگی و اتمام ناپذیر است. گوگل هر لحظه و هر ساعت در تلاش برای بهبود عملکرد موتور جستجو و الگورتیمهایش است و توجه به نیاز کاربران و جلب رضایت آنها هدف اصلی و اساسی گوگل میباشد. شاید در حال حاضر وبسایتهایی را میشناسید که با سئو کلاه سیاه رتبه خوبی را در جستجو گوگل دریافت کردهاند و موفق عمل میکنند. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که انجام کارهای غیراصولی در سئو، آسیبهای بزرگی به سایت وارد میکند.