آپدیت Jagger گوگل منحل کننده بک لینک ها
با بهروزرسانی Jagger، گوگل الگوریتم خود را برای هدف قرار دادن لینکسازی غیرطبیعی، محتوای تکراری و سایر عوامل فنی تغییر داد.
در سال ۲۰۰۵ گوگل مجموعه ای از به روز رسانی های الگوریتم را راه اندازی کرد که به به روز رسانی جگر معروف شد و مانند بسیاری دیگر توسط برت تابکه از WebmasterWorld نامگذاری شد.
مانند اکثر آپدیت های الگوریتم گوگل، Jagger طی چند هفته منتشر شد و دادهها نشان میدهد که از اوایل سپتامبر آغاز شده است، با اینکه گوگل اطلاعات عمومی خود را در اواسط اکتبر آپدیت کرد تا اینکه چگونه لینک دهی به یک وبسایت خاص را درک کند.
قبل از Jagger، آخرین آپدیت الگوریتم اصلی، آپدیت فلوریدا در سال ۲۰۰۳ بود، بنابراین همانطور که می توانید تصور کنید به روز رسانی بزرگ دیگری کل جامعه سئو را در انجمن ها و وبلاگ های مختلف باعث ایجاد بحث و گفتگو شد.
جدول زمانی آپدیت Jagger
جگر با تعدادی به روز رسانی متمرکز بر بک لینک در سپتامبر ۲۰۰۵ آغاز شد و این به روز رسانی ها تا اکتبر ۲۰۰۵ ادامه یافت. این همزمان با به روز رسانی پایگاه داده PageRank گوگل در معرض دید عموم قرار گرفت که به خودی خود یک رویداد قابل توجه بود.
حتی اگر پیج رنک امروزی دیگر به صورت خارجی در دسترس نیست (پس از آخرین باری که گوگل نوار ابزار عمومی PageRank را در دسامبر ۲۰۱۳ به روز کرد و در همان زمان گفت که احتمالاً دیگر آن را به روز نمی کند).
قسمت دوم و سوم به روز رسانی Jagger تا نوامبر ۲۰۰۵ ادامه داشت.
تاثیرات Jagger
با بهروزرسانی Jagger، گوگل الگوریتم خود را به روشهای مختلفی تغییر داد، که عمدتاً بر نمایه بکلینک وبسایت، اندازه محتوا و نرخ تازهسازی و همچنین تعدادی از عوامل فنی دیگر تأثیر میگذارد.
محتوا
Jagger بر وب سایت هایی با محتوای تکراری در چندین دامنه تأثیر منفی گذاشت. پس از سومین قسمت بهروزرسانی، مدیران وبسایتها همچنین گزارش دادند که مشکلاتی را در مورد تکرارهای داخلی و نحوه رسیدگی به نسخههای کانونی مشاهده کردهاند.
وب مسترهایی که وبسایتهایشان هم با و هم بدون اسلش انتهایی حل میشود، یا نسخه «تمیز» و نسخهای که به /index.html (یا مشابه) ختم میشود، شروع به مشاهده مشکلات تکراری کردند.
وبسایتهایی با تعداد زیادی صفحه درگاه نیز تأثیر داشتند.
بکلینک اسپم
با این آپدیت، گوگل با در نظر گرفتن انکرتکست لینکهای ورودی، محتوای صفحه لینک ورودی و سرعت/سرعت لینکهای ورودی به وبسایت، رویکرد جدیدی را برای چگالی و درک آنها در نظر گرفت.
الگوهای لینکسازی قابل پیشبینی از طریق بستههای خدمات ماهانه سئو شروع به ظهور کردند، و تا حدودی، این امر هنوز در عمل است. این معمولاً در لینک های که در اواخر ماه ظاهر می شوند آشکار می شود.
جگر همچنین بر وبسایتهایی که لینکهای سراسر سایت را خریداری میکنند، درگیر تبادل لینک متقابل با وبسایتهای نامربوط و دریافت لینک از فارم لینک تأثیر منفی میگذارد.
متن پنهان، تغییر مسیرها و پنهان سازی(Hidden Text, Redirects & Cloaking)
این فقط اسپینرهای محتوا و ارسال کنندگان بک لینک نبودند که تحت تأثیر منفی جگر قرار گرفتند، کسانی که از ترفندهای فنی روز استفاده می کردند نیز این مشکل را احساس کردند.
در سال ۲۰۰۵، استفاده از cloaking به عنوان روشی برای نشان دادن یک محتوا به موتورهای جستجو و دیگری به کاربران، به سرعت تبدیل به یک تاکتیک مورد علاقه اسپمر ها شد. جگر وبسایتهایی را با استفاده از CSS بهطور غیرطبیعی (و غیرمنطقی) و وبسایتهایی که از تغییر مسیرهای تاخیری برای پنهان کردن و فریب موتورهای جستجو استفاده میکردندهدف قرار داد.لازم به ذکر است که کاربران بیشترین ضربه را دیدند.
وب مسترهایی که از CSS برای مخفی کردن متن (و کلمات کلیدی) استفاده میکردند، به دنبال جگر تغییرات رتبهبندی منفی را مشاهده کردند.
گوگل از سایت های قدیمی تر حمایت می کند
طرفداری گوگل از وبسایتهای قدیمیتر یا برندهای بزرگتر، همیشه برای تعدادی از مدیران وبسایت محبوب بوده و خواهد بود، و بهروزرسانی Jagger نظرات بیشتری را در همین راستا به همراه داشت.
به طور تصادفی گوگل همچنین در سال ۲۰۰۵ یک حق اختراع به ثبت رساند که بیان می کرد:
دامنههای با ارزش (مشروع) اغلب برای چندین سال پیش پرداخت میشوند، در حالی که دامنههای درگاهی (نامشروع) به ندرت برای بیش از یک سال استفاده میشوند. بنابراین، تاریخ انقضای دامنه در آینده می تواند به عنوان عاملی برای پیش بینی مشروعیت دامنه مورد استفاده قرار گیرد.
با این حال، اهمیت این عامل توسط مت کاتز در سال ۲۰۱۰ و سایر متخصصان سئو در سالهای اخیر کماهمیت شد. همانطور که گفته شد، هر زمان که یک بهروزرسانی جدید گوگل منتشر میشود، اغلب یک دوره نوسان وجود دارد زیرا تاریخچه اسناد تحت تنظیمات الگوریتم جدید کرال شده و دوباره وزن میشود.
تقویت PPC (تبلیغات کلیکی)
همانطور که از تاریخ می دانیم، گوگل تمایل دارد به روز رسانی های الگوریتمی اصلی را در اواخر سال / در طول پاییز منتشر کند. به روز رسانی فلوریدا نگاه نکنید، که در نوامبر ۲۰۰۳ آسیب زیادی به خرده فروشان وارد کرد.
با این حال، در سال ۲۰۰۵، این روند هنوز جدید بود و بسیاری از وبمسترها با این ادعا که با انتشار این بهروزرسانیهای اصلی در این زمان از سال، بسیاری از وبسایتها موقعیتهای رتبهبندی خود را نسبت به وبسایتهای شلوغ و بالقوه پرسود از دست دادند، به انجمنها رفتند.
برای بازیابی این ترافیک از دست رفته، سایت ها باید از کمپین های جستجوی پولی استفاده کنند. سپس این به نفع گوگل برای افزایش درآمد در آن زمان از سال بود.
همچنین شایان ذکر است که در سال ۲۰۰۵، بسیاری از متخصصان سئو هنوز هم MSN را به عنوان یک جایگزین موتور جستجوی مناسب میدانستند.
ریکاوری کردن از Jagger
از آنجایی که Jagger بهروزرسانی گستردهای بود که بر چندین متغیر تأثیر میگذاشت، بازیابی همیشه به عنوان تعمیر چند چیز در محل (و خارج از سایت) ساده نبود.
با خواندن تعدادی از پستها و وبلاگها ، بازیابیهای اصلی گزارششده به این موارد کاهش مییابد:
- حذف موارد تکراری از عناوین متا و مختصرتر کردن آنها و تمرکز بیشتر آنها بر روی صفحه و محتوای آن.
- بهبود معماری وب سایت و URL.
- حذف لینک های داخلی بیش از حد (لینک های پاورقی بیش از حد در سراسر سایت).
- حل مشکلات تکراری ناشی از غیر www. و www، اسلش انتهایی و اسلش غیر انتهایی، و ضمائم URL مانند /index.html.
- نوشتن محتوای منحصر به فرد برای محصولات و خدمات، به جای استفاده از محتوای ارائه شده توسط فروشنده و سازنده.
- حذف بک لینک های با کیفیت پایین، لینک هایی که ازفارم لینک نشات می گیرند و لینک های پولی.
در حالی که بسیاری از این اصلاحات ممکن است در عصر مدرن منطقی به نظر برسند، اینترنت (و چشم انداز موتورهای جستجو) در طول سال ها از زمان Jagger بسیار تکامل یافته است. در سال ۲۰۰۵، گوگل تنها ۳۷ درصد از بازار ایالات متحده را در اختیار داشت و با رقابت شدید یاهو (۳۱ درصد) و MSN (حدود ۱۵ درصد) مواجه شد.
میراث جگر(Jagger)
Jagger، یکی از بهروزرسانیهای قبلی گوگل بود که واقعاً به هموار کردن راه برای آنچه ما به عنوان بهترین شیوه سئو میدانیم، و همچنین بهروزرسانیهای بیشتر الگوریتم کمک کرد.
از بسیاری جهات، به دلیل تمرکز زیاد روی لینکسازی غیرطبیعی و لینکهای پولی، جگر را میتوان پیشروی دیگر الگوریتمهای بکلینک دانست که در نهایت به موجودیتی معروف به الگوریتم پنگوئن تبدیل شد.